Jak expandovat na marketplace
Marketplace neboli online tržiště je z pohledu zákazníka přehledný prostor, kde nalezne na jednom místě velký výběr a přehledné informace o hledaném produktu. Provozovatel online tržiště (marketplace) je pro zákazníka zárukou hladkého průběhu všech transakcí, plateb, případné reklamace a dopravy. Z tohoto důvodu má každý marketplace své přísné podmínky pro vstup jednotlivých prodejců.
Jak vstoupit na online marketplace?
Vstup na každý marketplace má rozdílná pravidla. Vždy ale jako prodejce začínáte zakládáním prodejního účtu na marketplace. Toto zakládání je vždy kombinací ověřování firmy, majitelů, adres a jednotlivých údajů, které dokládáte. Často potřebujete přeložené dokumenty do jazyku odpovídajícího online tržiště.
Z mé zkušenosti je nejsložitější proces - VSTUP NA AMAZON MARKETPLACE. Pokud vstoupíte na Amazon, budete zoceleni na vstup na další tržiště. Amazon je na své prodejce velice přísný. Jeho heslem je totiž " Náš zákazník, náš pán." a Amazon si chce být jistý, že jejich dodavatelé chápou všechna pravidla.
Proč vstoupit na online marketplace?
Efektivita - díky nástrojům marketplace se způsob dodání zboží zákazníkovi výrazně zefektivňuje.
Pohodlí pro zákazníky - pokud zákazník najde produkt snadno, je velmi pravděpodobné, že si ho také koupí.
Pohodlí pro prodejce - mnoho marketplace nabízí možnost prodej přes jejich externí sklady. Nepotřebujete tedy navyšovat počty zaměstnanců na expedici.
Expanze - mnoho prodávajících, sdružených pod jednou platformou znamená také mnoho nakupujících. Získáte zákazníky ze zemí, kde bez drahého online marketingu se svým eshopem neprorazíte.
Brand Building - je více než pravděpodobné, že prodeje na marketplace zviditelní vaši značku. Často mým zákazníkům po vstupu např. na Amazon marketplace přichází poptávky i na velkoobchodní spolupráci.
Odborné znalosti - nemusíte najímat experta na digitální marketing v každé jedné odpovídající jazykové mutaci. Ale pozor..... je potřeba mít svého odborníka na marketplace, který vás provede procesem a nastaví vše potřebné. Jeden marketplace expert vám zajistí prodeje na vícero trzích.
Konkurenceschopnost - stejné produkty ostatních prodejců vidíte hned a dokážete na ně v rámci cenotvorby i prezentace adekvátně reagovat.
Recenze - recenze skrz třetí stranu marketplace jsou transparentní a přinášejí více důvěryhodnosti. Vaše značka se dostává do povědomí zákazníků v rámci např. celé Evropy.
Mezi hvězdy všech marketplace patří jednoznačně Amazon. A proč zrovna Amazon?
Protože umí přinést:
Vyšší prodeje - Amazon je v obchodním světě pojem. A pokud je prodejce ověřen u Amazonu, je tím ověřen i pro zákazníka. Ten tak mnohem raději nakoupí zde, než u neznámého internetového obchodu.
Mezinárodní expanzi - Amazon úspěšně expanduje po celém světě a s ním může expandovat kdokoli. I vaše značka.
Nižší náklady na marketing - Amazon funguje jako vyhledávač produktů, který je mezi zákazníky již dlouhodobě zavedený. Není tedy potřeba extra nákladů navíc, pokud se povede vaše produkty správně zalistovat. Máte šanci hned od prvního dne.
Žádné skladové zásoby - pokud zvolíte možnost uskladnění ve fulfillment centrech, které má Amazon všude po světě, není potřeba skladovat zboží u vás. Amazon jej za vás uskladní, zabalí a vašim zákazníkům odešle. Tato metoda prodeje se jmenuje FBA a více informací si o ni můžete přečíst v tomto článku.
Nahrála jsem pro prodejce přehledný návod: Jak založit Seller Central účet na Amazonu.
Napsala jsem pro vás e-book: Jak začít prodávat na Amazonu
- Chystáte se na vstup na Amazon Marketplaces?
- Potřebujete pochopit základní Amazon pojmy?
- Chcete znát vhodné produkty pro Amazon?