Jak prodávat do zahraničí z Česka a Slovenska: legislativa, marketplaces a strategie expanze na zahraniční trhy

21.04.2025

Expanze není jen o překladu e-shopu. Je to komplexní strategie, kde se vyplatí začít malým testem, sbírat data a postupně škálovat. Ať už začínáte s Amazonem, nebo přemýšlíte o vlastní zahraniční verzi e-shopu, klíčové je: poznat trh, být lokální a mít jasný plán. Sepsala jsem pro vás krátký check-list pro vstup na zahraniční trhy.

Výběr správného trhu:

Ne každý trh je vhodný pro každý produkt. Důležité je zjistit:

• Kde je po podobném zboží poptávka?

• Jaká je konkurence a její cenová politika?

• Mají tam lidé kupní sílu a důvěru v online nákupy?

• Umíte se přizpůsobit jejich očekáváním (jazyk, doprava, platby)?

Tip: Spousta Čechů míří automaticky na Německo, ale třeba Anglie, Francie, Itálie, Maďarsko nebo Rumunsko mohou být méně konkurenční.


Volba prodejního kanálu: 3 hlavní možnosti:


Vlastní e-shop (lokalizovaný)

• Plná kontrola, budování značky

• Nutnost marketingu, SEO, zákaznické podpory

• Více technických a legislativních nároků

Marketplaces (např. Amazon, Kaufland.de, eBay, Allegro)

• Rychlý vstup, připravená zákaznická báze

• Ideální pro testování trhu

• Poplatky, silná konkurence, omezená kontrola nad zákazníkem

Distribuční partneři / velkoobchod

• Nižší riziko, méně operativy

• Nižší marže, závislost na partnerovi


Lokalizace a otestování trhu:

Úspěšná expanze není jen o překladu webu. Zákazník musí mít pocit, že nakupuje u "domácí" značky:

• Překlad od rodilého mluvčího (včetně kulturních nuancí)

• Lokální měna, platby a způsoby dopravy

• Lokální doména a podpora (např. e-mail/chat v daném jazyce)

Z pohledu lokalizace jsou online tržiště nejvhodnější možností expanze. Můžete na nich své produkty otestovat a následně zvolit nové země pro vstup i s e-shopem. 


Logistika a vrácení zboží:

Rychlé doručení a jednoduché vrácení jsou klíčové. 

• Lokální sklad (např. Fulfillment by Amazon – FBA) řeší vratky za vás. 

• Spolupráce s fulfillment centry nebo 3PL partnery je řešení pro prodejce, kteří nechtějí využívat sklady online tržišť. 

• Jasné podmínky vrácení a jednoduchý proces jsou klíčem ke spokojenému zákazníkovi. 


Zákaznická podpora a legislativa:

V některých zemích je nutné mít lokální adresu nebo zákaznickou linku. Pohlídejte si také odpovídající požadavky jednotlivých tržišť a zemí, kde se chystáte prodávat. Pojmy jako GDPR, recyklační poplatky, EPR (v EU) jsou nutností. Také v případě naskladnění zboží v některé zemi EU jste nuceni registrovat se k DPH v dané zemi. Nahlášení zboží na ekologické registry je už standardem např v Německu - LUCID. 

Mé doporučení je jít cestou marketplaců. Je to nejlevnější cesta k otestování konkurenceschopnosti vašich produktů na zahraničních trzích. 

Kniha pro začínající prodejce na Amazonu:

Průvodce od založení účtu po první objednávku