Kategorie produktů na Amazonu. Jak se v nich vyznat?

Seznamte se s "otevřenými" a "uzavřenými" produktovými kategoriemi, u kterých potřebuje schválení. Jaká jsou další omezení a na co si dát pozor?
Lidé nazývají Amazon "Everything Store", protože na něm můžete koupit téměř cokoliv. Z pohledu prodejců by se ale měl spíše jmenovat "Nearly Everything Store" - na Amazonu totiž nemůžete prodat úplně vše, co se vám zlíbí. Potřebujete nejdříve souhlas.
Amazon si chrání kvalitu omezením počtu prodejců a 2 typy produktových kategorií
Amazon omezuje počet prodejců v každé kategorii, aby ochránil a udržel kvalitu produktů. Proto narazíte na rozdělení kategorií do 2 skupin:
Open product categories.
Gated product categories.
Otevřené: Více než dvacet kategorií, ve kterých prodáváte bez schválení
Na Amazonu existuje více než 20 kategorií otevřených všem prodejcům. Pokud chcete prodávat produkty v některé z těchto kategorií, nepotřebujete schválení od Amazonu:
1. Příslušenství zařízení Amazon
2. Amazon Kindle
3. Dětské zboží
4. Krása
5. Knihy
6. Fotoaparáty a kamery
7. Mobilní telefony
8. Oblečení a doplňky
9. Elektronika
10. Ruční výrobky
11. Zdraví a osobní péče
12. Dům a zahrada
13. Hudební nástroje
14. Kancelářské produkty
15. Outdoor
16. Software a počítačové hry
17. Sport
18. Domácnost
19. Hračky a hry
20. Videohry a konzole pro videohry
Ovšem je třeba si uvědomit, že konkurence je v těchto produktech obrovská.
Uzavřené: Více než patnáct kategorií, ke kterým potřebujete schválení
U dalších více než 15 kategorií potřebujete schválení, potažmo žádost o zařazení do "Profesionálního plánu" prodeje. Pokud jsou produkty konkurenceschopné, Amazon je do prodeje zařadí. Jestli se Amazonu zdají nekvalitní, k prodeji vás nepustí:
1. Automotive & Powersports
2. B2B obchodní produkty
3. Sběratelské mince
4. Módní šperky
5. Jemné šperky
6. Výtvarné umění
7. Potraviny a gurmánská jídla
8. Průmysl a věda
9. Zavazadla a cestovní příslušenství
10. Osobní počítače
11. Profesionální služby
12. Boty, kabelky a sluneční brýle
13. Sportovní a sběratelské předměty
14. Video, DVD a Blu-Ray
15. Hodinky
Amazon občas mění pravidla. Zůstaňte v obraze
Pravidla se na Amazonu občas mění. Někdy dojde k zastavení listování produktů do určitých kategorií, jindy vznikají s měnícím se trhem nové kategorie.
Zároveň dochází ke změnám v provizním systému. Příkladem je červen 2019, kdy Amazon začal zvýhodňovat dražší produkty - nabídl snížení marže z 15 % na 8 %, například u dětského zboží:
Marže 8 % u produktů, jejichž cena je maximálně 10.00 $.
Marže 15 % pro produkty s celkovou cenou vyšší než 10.00 $.
Dalším příkladem je kategorie Elektronika-příslušenství:
Marže 15 % pro produkty s celkovou cenou do 100.00 $.
Marže 8 % u produktů, jejichž cena je vyšší než 100.00 $.
Více informací o poplatcích Amazonu najdete na těchto odkazech: