Kategorie produktů na Amazonu. Jak se v nich vyznat?

11.03.2020

Seznamte se s "otevřenými" a "uzavřenými" produktovými kategoriemi, u kterých potřebuje schválení. Jaká jsou další omezení a na co si dát pozor?

Lidé nazývají Amazon "Everything Store", protože na něm můžete koupit téměř cokoliv. Z pohledu prodejců by se ale měl spíše jmenovat "Nearly Everything Store" - na Amazonu totiž nemůžete prodat úplně vše, co se vám zlíbí. Potřebujete nejdříve souhlas.

Amazon si chrání kvalitu omezením počtu prodejců a 2 typy produktových kategorií

Amazon omezuje počet prodejců v každé kategorii, aby ochránil a udržel kvalitu produktů. Proto narazíte na rozdělení kategorií do 2 skupin:

  • Open product categories.

  • Gated product categories.

Otevřené: 20 kategorií, ve kterých prodáváte bez schválení

Na Amazonu existuje 20 kategorií otevřených všem prodejcům. Pokud chcete prodávat produkty v některé z těchto kategorií, nepotřebujete schválení od Amazonu:

1. Příslušenství zařízení Amazon

2. Amazon Kindle

3. Dětské zboží

4. Krása

5. Knihy

6. Fotoaparáty a kamery

7. Mobilní telefony

8. Oblečení a doplňky

9. Elektronika

10. Ruční výrobky

11. Zdraví a osobní péče

12. Dům a zahrada

13. Hudební nástroje

14. Kancelářské produkty

15. Outdoor

16. Software a počítačové hry

17. Sport

18. Domácnost

19. Hračky a hry

20. Videohry a konzole pro videohry

Ovšem je třeba si uvědomit, že konkurence je v těchto produktech obrovská.

Uzavřené: 15 kategorií, ke kterým potřebujete schválení

U dalších 15 kategorií potřebujete schválení, potažmo žádost o zařazení do "Profesionálního plánu" prodeje. Pokud jsou produkty konkurenceschopné, Amazon je do prodeje zařadí. Jestli se Amazonu zdají nekvalitní, k prodeji vás nepustí:

1. Automotive & Powersports

2. B2B obchodní produkty

3. Sběratelské mince

4. Módní šperky

5. Jemné šperky

6. Výtvarné umění

7. Potraviny a gurmánská jídla

8. Průmysl a věda

9. Zavazadla a cestovní příslušenství

10. Osobní počítače

11. Profesionální služby

12. Boty, kabelky a sluneční brýle

13. Sportovní a sběratelské předměty

14. Video, DVD a Blu-Ray

15. Hodinky

Amazon občas mění pravidla. Zůstaňte v obraze

Pravidla se na Amazonu občas mění. Někdy dojde k zastavení listování produktů do určitých kategorií, jindy vznikají s měnícím se trhem nové kategorie.

Zároveň dochází ke změnám v provizním systému. Příkladem je červen 2019, kdy Amazon začal zvýhodňovat dražší produkty - nabídl snížení marže z 15 % na 8 %, například u dětského zboží:

  • Marže 8 % u produktů, jejichž cena je maximálně 10.00 $.

  • Marže 15 % pro produkty s celkovou cenou vyšší než 10.00 $.

Dalším příkladem je kategorie Elektronika-příslušenství:

  • Marže 15 % pro produkty s celkovou cenou do 100.00 $.

  • Marže 8 % u produktů, jejichž cena je vyšší než 100.00 $.